Přípravy většinou začínají nejpozději večer před cestou. Ráno nás obvykle čeká brzké vstávání a nakládání, které může zabrat téměř libovolné množství času. Zavřít vozík, koně bezpečně uvázat a po cestě doufat, že rampa ten občasný kopanec zvládne. Přepravu snáší někteří koně lépe, jiní hůře, obvykle se ale troše toho stresu nevyhneme. A co teprve obnáší transport koně do ciziny? Ptali jsme se jezdkyně v reprezentaci Elišky Ciarkowské, oficiální dopravkyně Nicole Gromošové a majitelky koně Kateřiny Rosové, která se před nedávnem rozhodla s valachem Pištou do zahraničí přestěhovat.
V případě cesty na závody a zpět bývá situace o něco jednodušší, než když koně stěhujete permanentně. Své o tom ví juniorská reprezentantka všestrannosti Eliška Ciarkowska, která se dlouhodobě účastní mezinárodních závodů.
“Výhodou je, že mezinárodní závody mají často napsáno v propozicích, co je potřeba mít,” vysvětluje Eliška. “Když jsme ale naposledy jeli do Strzegomi, probíhala mezi lidmi COVID pandemie a mezi koňmi zase řádil herpes virus. Závodilo se bez diváků a pouze na profesionální úrovni. Hobby závody byly zrušeny úplně. Bylo tedy potřeba vyplnit spoustu dokumentů navíc a hlavně získat potvrzení od České jezdecké federace, že jsme v reprezentaci.”
Foto: Archiv Elišky Ciarkowske
Eliška momentálně jezdí dva koně, sedmiletého trakénského valacha Odwara a devítiletou klisnu českého teplokrevníka Kimu-H.
“Nově je třeba mít staženou aplikaci FEI Horse App, kde mám svoje koně zaregistrované. Deset dnů před odjezdem na mezinárodní závody je třeba vyplňovat teplotu. Data není možné vyplnit zpětně, je tedy nutné na to nezapomenout.”
Mnoho závodů vyžaduje odběr krve ne starší než jeden měsíc nebo stery z nosu. To se však účastníci vždy dozví z propozic.
Foto: Archiv Elišky Ciarkowske
“Je velký rozdíl, zda převážíte koně do země v rámci EU, nebo mimo ni. Zatímco do Švédska nám stačilo vyřídit systém TRACES, do Švýcarska byla potřeba opravdu tuna papírů. TRACES například zajímá, odkud pojedete, přes jaké státy, kam přesně, kde se budou dělat zastávky, jak budou dlouhé, a tak dále. Řidič musí být navíc zaregistrovaný jako dopravce.”
Z jiného úhlu zná problematiku Nicole Veselá Gromošová, která už několik let vozí koně na závody jak sobě, tak známým ze svého okolí. Od dubna 2019 má také kurz přepravce. Vlastní bohaté zkušenosti s koňmi považuje za velkou výhodu při přepravě. Díky tomu ví, jak při práci se zvířaty postupovat, a jak se případně zachovat v případě problémů.
Foto: Archiv Nicole Veselé Gromošové
“Když jsem byla požádána o přepravu koně z Německa do České republiky, vše probíhalo velmi jednoduše,” vzpomíná Nicole na první zkušenosti s mezinárodní přepravou.
“Měla jsem samozřejmě ‘papíry' přepravce, nikdo nás ale za celou dobu nestavěl a nekontroloval. Koně jsme v Německu zkrátka naložili a jelo se domů.”
Překvapení ji ale čekalo v momentě, kdy byla požádána o převoz koně mimo EU. Na cestu do Švýcarska bylo třeba zažádat ještě o osvědčení dopravce typu 2 nad 8 hodin. Vozík na koně bylo před cestou třeba také nechat zkontrolovat a schválit. “Když jsme konečně zjistili, co vše je potřeba, málem jsme už nestíhali vše zařídit,” vypráví paní Gromošová. “Na vydání osvědčení má KVS dva týdny, naštěstí byli však všichni nápomocni a stihli jsme odjet v termínu.”
Foto: Archiv Kateřiny Rosové
“Nejtěžší bylo dát dohromady opravdu aktuální informace, co všechno kůň na cestu potřebuje, jaké dokumenty je třeba obstarat,” vysvětluje majitelka koně Kateřina Rosová. “Komunikovali jsme se švýcarskou jezdeckou federací, s celní správou, s místní státní i kantonální veterinou, za českou stranu s ČJF, českou KVS, obrátila jsem se také na několik Češek žijících ve Švýcarsku, které už si tímto procesem prošly. Každý však znal jen kousek pravdy a informace byly mnohdy zastaralé.”
Co všechno jsme nakonec potřebovali k importu koně do Švýcarska?
- Pas koně. Pas koně je totéž, co průkaz koně, tedy obvykle modrá knížečka, do které vám veterinář zapisuje všechna očkování, krve, najdete zde rodokmen vašeho koně a tak dále.
- Kupní smlouva. Je třeba prokázat, že jste majitelem koně již déle než 6 měsíců, jinak zaplatíte clo. Připravte si tedy kupní smlouvu. My jsme ji pro jistotu nechali přeložit do němčiny.
- Vyšetření od privátního veterináře. Kůň musí být před cestou vyšetřen a veterinář musí potvrdit, že je kůň klinicky zdravý a schopný transportu. Obraťte se na krajskou veterinární správu, která vám sdělí, ke kterému kalendářnímu dni je třeba dokument vystavit. Prohlídku vaším běžným veterinářem si musíme sami zajistit a dokument pak předat na KVS.
- TRACES (TRAde Control and Expert System) je webový nástroj veterinární certifikace, skrze nějž Evropská Unie kontroluje import a export živých zvířat a živočišných produktů uvnitř i vně EU. Do systému váš transport zadá rovněž krajská veterinární správa. KVS včas kontaktujte a informujte o svém záměru koně převézt, všechny potřebné údaje si od vás už vyžádá.
- Povolení dopravce. K transportu nestačilo požádat někoho s řidičským průkazem na vozík, převážející musí mít povolení dopravce. Podívejte se, jak dlouho transport potrvá, možná bude třeba zažádat o osvědčení o schválení pro cesty nad 8 hodin. Myslete také na přestávky a možné komplikace po cestě. Nejedná se jen o byrokratickou formalitu, přepravní vozík je třeba nechat skutečně fyzicky prohlédnout. Získání tohoto dokumentu pak obvykle trvá dva týdny. My jsme zažádali relativně pozdě, navíc bylo období letních prázdnin, kdy je třeba myslet na to, že má mnoho lidí dovolenou a nejsou k zastižení. Povolení jsme nakonec získali pár dní před odjezdem.
- Formulář 18.44. Jedná se o formulář doprovázející vaše stěhování do zahraničí. Je třeba sem zapsat veškerý majetek, který stěhujete, včetně koně.
Po celou dobu procesu je třeba být v úzkém kontaktu s KVS a nakonec se před cestou ve smluvenou dobu zastavit na jejich inspektorátu ve vašem kraji, kam s sebou přinesete průkaz koně, dokument od privátního veterináře a kolek v hodnotě 50 Kč. Kromě výše zmíněného je třeba pohlídat si kontingent. Do Švýcarska je povoleno od začátku ledna do začátku října importovat 3000 koní, od října do konce roku pak dalších 800. Pokud se nejvejdete do kontingentu, slušně si připlatíte (částka může přesáhnout kupní cenu vašeho zvířete).
“Koně Nicole přivezla posledního srpna, kdy v kontingentu zbývaly poslední desítky míst. Do dvou dnů byl pak kontingent plný a případní další zájemci si museli měsíc počkat, až se otevře dalších 800 míst. Místo si bohužel nelze nijak rezervovat, přestože už máte vyřízeno TRACES a určený termín. Systém ve Švýcarsku funguje způsobem ‘kdo dřív přijde, ten dřív mele,’” vysvětluje Kateřina. “Když jsme cestu plánovali, nenapadlo nás, jak těsné to bude. Měli jsme štěstí.”
Po kontrole na hranicích se ulevilo také Nicole Veselé Gromošové. Na závěr by ráda poprosila, aby nikdo koně nepřepravoval bez potřebných dokumentů.
“Určitě bych chtěla na jezdeckou veřejnost apelovat, aby si lidé v případě, že chtějí koně přepravovat, udělali kurz přepravce a řidičský průkaz B+E nebo B96,” vzkazuje na závěr Nicole.
Samotnou přepravou péče o koně samozřejmě nekončí. Je třeba zkontrolovat, že je zvíře v pořádku, napojit ho a případně trochu povodit. A pokud kůň přijel do nového domova, tak se také postarat, aby se mu v něm líbilo.
Foto: Archiv Kateřiny Rosové